САРАДЊА СА ДРУШТВЕНОМ СРЕДИНОМ
* Ради богаћења социјалног и сазнајног искуства деце и што шире културне еманципације њихове личности, сарадњи са друштвеним и културним институцијама придаје се велика важност.Планиране активности су: посете Дому здравља и Апотеци, Пошти, Ватрогасном дому,пекари, продавници мешовите робе, радним организацијама, библиотеци, изложбама, позоришту, музеју, другим вртића у оквиру установе и другим Предшколским установама. Планирана су гостовања позоришних ансамбала са представама примереним деци предшколског узраста.
* Отвореност предшколске установе према друштвеном окружењу има посебну улогу у стварању одговарајућих услова за успешно остваривање циљева васпитања и образовања предшколске деце.Зато планирамо широку сарадњу са школом, месним заједницама, културним, јавним и привредним институцијама у нашој општини.
САРАДЊА СА ПОРОДИЦОМ
* Основи програма васпитног рада сугеришу отворени васпитни систем који претпоставља да родитељи могу да буду партнери васпитачима у креирању васпитних поступака. Да би се таква сарадња одвијала успешно, потребно је држати се следећих препорука: поступци предшколске установе и породице треба да су што усаглашенији, да постоји поверење и спремност за сарадњу између васпитача и родитеља, да постоји међусобно информисање о детету, да Установа буде центар за размену информација педагошких и медецинских , да се створе услови за заједничко живљење, дружење и међусобно упознавање.
* У сарадњи ће бити заступљени следећи облици рада:
-Укључивање породице у планирање и реализацију васпитно-образованог процеса
-Организовање родитељских састанака са педагошким, психолошким и медицинским темама;
-учешће у Савету родитеља,
-анкетирање родитеља/старатеља у циљу њиховог укључивања у планирање,реализацију и евалуацију сарадње и самог ВОР-а,
-Отворени дани у вртићу за индивидуалне контакте између родитеља и васпитача
-Пружање информација о актуелности из савремене психологије, педагогије, педијатрије, припремом и обрадом пригодних тема стручних радника као и промоцијом неких издања, по могућности обрадиће се и теме за родитеље, организовањем кутка за родитеље и изложбе дечијих радова;
- Прославе и друге свечаности у васпитним групама;
-Непосредно ангажовање родитеља у креирању процеса живота васпитних група, учешће у изради играчака, уређење радних просторија, у сабирним акцијама и прослави дечијих рођендана,
-кутија за сугестије(могућност родитеља да искажу своје сугестије,потребе,примедбе...)
-индиректни контакти са родитељима(писана обавештења,телефонски позиви),
-пано за родитеље...
ПРОГРАМ ИСХРАНЕ ДЕЦЕ
* У предшколској Установи се јеловник саставља у складу са нормативом исхране деце, имајући у обзир узраст васпитних група, број деце одређене узрасне групе, дужину боравка у установи, а све са циљем задовољавања потреба за енергетском вредношћу, хранљивим материјама, витаминима, минералним материјама са одговарајућом процентуалном заступљеношћу и међуодносима.
* Састављање јеловника врши медицинско особље и кувар за период од месец дана унапред.
* У свим објектима биће обезбеђена исхрана и то: у целодневном боравку – доручак и ручак,у јаслицама ,у Сечњу:доручак,ужина и ручак, а у полудневном боравку и за ученике основних школа – ужина и то по прописаним нормативима надлежног Министарства.
*У току целодневног боравка ( узраст од 3-5година ) сервирају се два оброка: доручак и ручак, а за децу у јаслицама и ужина. За осталу децу се припрема само доручак – ужина.Време сервирања оброка је различито, у складу са потребама и временом боравка деце и простора (школског), који користимо и рад у сменама.
* У циљу даљег програмираног рада на унапређењу исхране, а на основу добијених стручних препорука, прошириће се асортиман припремљених јела.
* Поред свакодневног ангажовања на припремању рационалне и правилне исхране, а на основу добијених стручних препорука, прошириће се асортиман припремљених јела.
* Поред свакодневног агажовања на припремању рационалне правилне исхране велика пажња се посвећује хигијенском одржавању простора кухиња, кухињског посуђа и особља.Редовна примена адекватних хигијенских средстава и средстава за дезинфекцију онемогућава појаву заразних и инфективних болести.Контролу над исхраном и хигијеном у Установи врши одговарајућа санитарна служба из Зрењанина.
* Закон о безбедности хране уводи као обавезу имплементацију НАССР система за све који раде са храном.Та обавеза се односи и на предшколске установе и школе. ХАССР систем представља интегрисани превентивни систем који осигурава безбедност хране у сваком делу процеса производње и дистрибуције, чиме доприноси смањењу ризика по здравље.У току школске 2018/19.планирано реновирање кухиње и трпезарије, у Сечњу .Финансирање остварено преко пријекта покрајинског секретаријата за образовање.
* Предшколска установа ,,Полетарац“из Сечња, редовно прати све прописе и спроводи их по објектима, води рачуна о санитарним прегледима својих радника, о исхрани, као и о чистоћи простора у коме се одвија васпитно- образовани рад са децом.
ЗАДАЦИ НА РЕАЛИЗАЦИЈИ ОСНОВА ПРОГРАМА ПРЕВЕНТИВНЕ
ЗДРАВСТВЕНЕ ЗАШТИТЕ
* Превентивна здравствена заштита у установи се остварује у сарадњи са Домом здравља и педијатријском службом општине Сечањ.
* Превентивна здравствена заштита обухвата одговорност Установе за здравствену и физичку безбедност деце за време боравка у Установи.
*Један од основних задатака у спровођењу превентивне здравствене заштите је формирање здравих навика код деце и здравствено образовање родитеља у вези с тим.Овим активностима обухватају се:
- одржавање личне хигијене,
- правилна исхрана,
- заштита животне средине,
- физичко – рекреативне активности,
- и низ других активности које утичу и доприносе очувању здравља и његовом унапређивању.
* Води се посебна брига о правилностима и распореду у режиму дана, са циљем прилагођавања дететовим физиолошким потребама.
* У оквиру програма здравствене заштите у циљу обезбеђивања услова за нормалан психо – физички и емоционални развој деце, у колективу је неопходно упознавање са индивидуалним разликама деце и доследно поштовање ових разлика у свим фазама рада.
* Неопходно је водити рачуна о хигијени простора, предмета који окружују дете, редовно прање и дезифекција предмета са којима деца долазе у додир, вођење потребне документације и евиденције.
* Поред евидетирања поремаћаја уз помоћ лекара треба предузети одговарајуће мере лечења, затим активно деловати на отклањање узрока.
* Један основних предуслова здравствене заштите је обезбеђење правилне исхране.Посебно ће се водити рачуна о врстама намирница које сачињавају оброк, количину и нутритивну вредност оброка.
* У свим објектима ће бити обезбеђена исхрана и то: у целодневном боравку – доручак и ручак, у полудневном боравку и за ученике основних школа – ужина и у јаслицама ,у Сечњу:доручак,ужина и ручак.
* Планирају се и стручна предавања за родитеље у сарадњи са Домом здравља Сечањ и педијатријском службом. Планиране теме су :
- заразне болести,
- нега зуба,
- хигијена тела
- штетност дуванског дима,
- физичке активности, који су услови за правилан раст и развој организма и многе друге...
ПЛАН ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА СА ДЕЦОМ УЗРАСТА
ОД 3-6,5 ГОДИНА
* План васпитно-образованог рада са децом узраста од 3 - 6,5 година се темељи на научним и стручним достигнућима . Функционално је повезан у целину васпитно-образованог система и део је система друштвене бриге о деци.
* Основе програма су основе за израду специјализованих програма и заснивају се на заједничким елементима развоја детета, остварености и слободи стваралачког васпитно-образованог процеса.Примена основа програма подразумева и побољшавање основних услова за рад, утврђивање педагошких стандарда у складу са могућностима друштва и родитеља.
* Правилним функционисањем предшколског васпитања и образовања обезбеђује се остваривање права детета у задовољавању потребе детета, породице и друштва.
* Дечија права и потребе су да се роде и живе у средини која ће унапређивати њихово физичко и ментално здравље, у којој треба да имају осећај да су прихваћени и вољени и у којој ће постојати услови за њихов правилан раст, развој и учење.
* Предшколско васпитање и образовање је наставак и допуна породичног васпитања којим се обезбеђује активно учествовање детета у заједници деце сличне себи и условима који су прилагођени њему, његовим могућностима, интересима и развојним потребама. Отворено је за родитеље, њихове утицаје, идеје, потребе и непосредно учешће.
* Код деце се развија способност за самостално учење, рад и креирање. Предшколска установа је први систем васпитно-образованог система и има важну улогу у припремању детета за школу и системаско образовање, које је сада и законска обавеза за узраст од 5,5-6,5 година.
* Компезаторском функцијом се ублажавају разлике међу децом настале у социјално и културно-економски неразвијеним срединама.
* Деци ометеној у развоју, предшколско васпитање и образовање, кроз одговарајуће корективне поступке у васпитању и образовању, пружа могућност испољавања и развијања стваралачких способности.Основе програма темеље се на хуманистичком стварању природе детета и његовом физичком и духовном развоју.
* Процес васпитања се темељи на: позитивној дечијој мотивацији, програмима васпитања и образовања , који уважавају узрасне и развојне могућности детета на еваулацији постигнућа.
* Основе програма полазе од поштовања дететове личности.Треба настојати да се детету пружи прилика да постане свесно својих способности, да се развија самостално, кроз социјалне и демократске односе са вршњацима и одраслима. Одређују се пре свега кроз прилагођавање садржаја дечијим могућностима, уклањању препрека у дечијим активностима, охрабривању и вођењу детета у његовим самоактивностима.
* По основама програма , предшколско васпитање и образовање је дефинисано као очување, подстицање и оплемењивање спонтаних стваралачких могућности и својства предшколског детета.Захтева се обезбеђивање услова за нормалан физички, интелектуални, социјални, емоционални и морални развој.
* Дете мора да има довољно времена и материјала за игру и да нађе партнера за игру.Дечију игру треба оплеменити, значи , треба довести у везу са творевинама културе и пренети све оне медије које су на располагању одраслима.
* У остваривању Основе програма значајни део има систем игара: моторичке, музичке, ликовне, драмске, математичке, еколошке, и друге.Игра се развија и богати у флексибилној унутрашњој организацији предшколске установе, узимајући у обзир спонтане поводе и еластично користити групне, индивидуалне и некада фронталне облике.
* Основa програма је јединствена и целовита концепција која је разрађена у два модела ,,А“ И ,,Б“.
*У зависности од опредељења васпитача у погледу избора Модела програма рада
( модел ,,А“ или модел ,,Б“ ) ,планирају се основни задаци и садржаји васпитно – образованог рада са децом узраста од 3 - 5,5година.
*Васпитачи у нашој установи су јединствени у одабиру модела, а то је Модел програма рада ,,Б“.
*Планирање по моделу ,,Б остварује се по аспектима развоја:
- Физичком,
- Социо-емоционалном,
- Когнитивном,
- Развој комуникације и стваралаштва.
*Постоје два нивоа планирања:
- Етапни план-по етапама,
- Годишњи план-који не мора увек исто трајати и
- Недељни план који садржи следеће активности:
-телесне, перцептивне, здравствено-хигијенске, друштвене,
-активности за развој позитивне слике о себи, афективне активности,
-еколошке, откривачке, радне,
-логичко- математичке, саобраћајне,
-говорне, ликовне, музичке и драмске.
* То планирање се врши са циљем да дете учи у сваком тренутку и да свака
животна ситуација има одређене животне ефекте.Средина за учење обухвата све
просторе вртића – радну собу, кухињу, гардеробу, итд . Простор се организује и
реорганизује у складу са идејама које васпитач и деца желе да реализују. Затo ће
се настојати да средина у којој се деца крећу буде здрава са одабраним развојно-
подстицајним , естеским, етичким, и логичким квалитетом. Простор мора бити
добро организован и оплемењен, а материјал прегледан и доступан деци.
* Васпитно – образовани рад ће се одвијати кроз самосталне активности по
избору деце, усмерене и кобиноване активности. Васпитач мора добро да
изабере програмске садржаје у области физичког и здравственог васпитања,
упознавања природне и друштвене средине, развоја говора, развијања почетних
математичких појмова, ликовних и музичких активности. Одабрани садржаји
оствариће се кроз радионице: глумачку, ликовну, музичку, еколошку...
* Евиденција рада и планирање, као и друга документација биће вођена у складу са
обрасцима које је прописало Министарство просвете РС. Основна педагошка документација је Књига васпитно- образованог рада – књига рада васпитача, која је прилагођена програму васпитно – образованог рада. Сваки васпитач је у обавези да води педагошку документацију, која има функцију да помогне у организацији и реализацији васпитно – образованог процеса, да омогући увид у његов рад и истовремено даје слику рада целе предшколске установе.
* Осим васпитача, Књигу рада води и стручни сарадник-логопед, а Књигу рада и превентивне здравствене заштите воде медецинске сестре.
ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
*По моделу Б, ППП представља систем активности и садржаја којима треба да се постигне интелектуална, социјална, емоционална и мотивациона готовост за полазак у школу. Области васпитно – образованог рада разликују се кроз:
ФОНД АКТИВНОСТИ ПО МОДЕЛУ ,,Б“
ВАСПИТНО ОБРАЗОВАНЕ ОБЛАСТИ | НЕДЕЉНИ ФОНД |
ГОДИШЊИ ФОНД У ТРАЈАЊУ ОД 6-МЕСЕЦИ |
ГОДИШЊИ ФОНД У ТРАЈАЊУ НАСТАВНЕ Г. |
Развој говора | 2 | 52 | 72 |
Припрема за почетно писање и читање |
2 |
52 |
72 |
Упознавање природне и друштвене средине |
2 |
52 |
72 |
Развој математичких појмова |
2 |
52 |
72 |
Телесно васпитање |
3 |
78 |
108 |
Ликовно васпитање |
2 |
52 |
72 |
Музичко васпитање |
2 |
52 |
72 |
* Припремни предшколски програм остварује се као програм припреме за полазак у основну школу у оквиру предшколског васпитања и образовања и део је обавезног образовања и васпитања у деветогодишњем трајању.У години пред полазак у школу, остваривање програма траје четири сата дневно.Програм припреме за полазак у школу, као део предшколског програма, припремају стручни органи вртића у складу са Општим основама предшколског програма.
* Закон о предшколском васпитању и образовању регулисано је да дечији вртић издаје јавне исправе о похађању припремног предшколског програма, и то : преводницу о преласку детета из једног у други вртић и уверење о завршеном припремном програму.
* Циљ припремног предшколског програма је да допринесе целовитом развоју детета стварањем услова и подстицај који омогућује да свако дете развија све способности и особине личности, проширује искуства, изграђује сазнање о себи и другима, о свету око себе и да основу за стицање нових учења и сазнања.